Často kladené dotazy týkající se obecně automobilového průmyslu
Jízda se zapnutými světly ve dne
Stojí za to koupit světla pro denní svícení?
Spotřeba energie světel pro denní svícení s LED OSRAM je až o 90 % nižší ve srovnání s klasickými potkávacími světly během dne. Toho je dosaženo pomocí velmi efektivních LED a skutečnosti, že během dne jsou vypnuta nepotřebná světla (osvětlení SPZ, zadní světla, obrysová světla, světla na přístrojové desce).
Navíc světla pro denní svícení s LED OSRAM mají vysokou životnost (Tc > 5000 h srovnatelnou s životností vozidla) a neopotřebovávají potkávací světla.
Pořízení světel pro denní svícení tak nejen zvyšuje bezpečnost, ale je z dlouhodobého hlediska finančně výhodnější.
Jak se ostatní země EU vypořádávají se světly pro denní svícení?
Evropská komise obecně podporuje jednotná řešení týkající se světel pro denní svícení a rozhodla, že jím musí být vybavena všechna nová vozidla od roku 2011. Do té doby platila v různých zemích různá pravidla.
V následujícím přehledu jsou informace o aktuálním stavu (Červen 2009, zdroj: ADAC – neneseme žádnou zodpovědnost za správnost a kompletnost).
Celoroční povinné používání světel pro denní svícení v:
- Bosna a Hercegovina
- Česká republika
- Dánsko
- Estonsko
- Finsko
- Maďarsko*
- Island
- Itálie*
- Lotyšsko
- Litva
- Makedonie
- Černá Hora
- Norsko
- Polsko
- Rumunsko*
- Rusko*
- Slovensko
- Slovinsko
- Švédsko
* na dálnicích a mimo obce
Půlroční zimní povinné používání světel pro denní svícení v:
- Bulharsko (1. listopad až 31. březen)
- Chorvatsko (poslední neděle v říjnu až poslední neděle v březnu)
Omezená povinnost použití světel pro denní svícení:
- Portugalsko – pouze na IP5 od Vilar Formoso až do Aveira
Doporučení denního svícení v:
- Francie
- Německo
- Švýcarsko
Zákaz světel pro denní svícení pouze v:
- Řecko (kromě vozidel s automatickými světly pro denní svícení)
Navíc v některých zemích, jako je Chorvatsko, Makedonie, Černá Hora, Rusko, Srbsko, Slovensko a Španělsko, musíte mít s sebou náhradní žárovky. Taktéž se to doporučuje v České republice, Francii, Maďarsku, Norsku, Portugalsku a ve Slovinsku. Také v tomto případě je velmi chytré vozit náhradní žárovky.
Není během dne jedoucí vozidlo dostatečně osvětlené se zapnutými parkovacími světly?
Jasná odpověď: není!
Jedná se o velmi důležitý bezpečnostní prvek pro všechny motoristy, který zajišťuje dobrou viditelnost všech účastníků provozu. Funkcí parkovacích světel je zvýraznění zaparkovaného vozidla v noci pro ostatní motoristy. Světla pro denní svícení na rozdíl od parkovacích světel musí zajišťovat dobrou viditelnost vozidla v každé situaci. Světlo vyzařované parkovacími světly není dostatečně silné pro zastoupení této funkce, vhodná jsou pro tento účel jen potkávací světla.
Mimochodem: Jízda se zapnutými mlhovými světly za dne bez důvodu je zakázána téměř ve všech zemí EU!
Existuje vyšší bezpečnostní riziko pro motocyklisty z důvodu použití světel pro denní svícení?
Světla pro denní svícení byla vyhrazena pouze pro motocykly, aby jim poskytovala lepší ochranu díky lepší viditelnosti. Začaly se ozývat hlasy, které se obávaly, že zavedení povinnosti svítit přes den zhorší současnou situaci.
Taková úvaha předpokládá, že používání světla pro denní svícení u osobních a nákladních vozidel snižuje vnímání motocyklů, a proto by se zhoršila schopnost včasného spatření těchto vozidel. Rozsáhlý výzkum provedený v Dolním Sasku například ukázal, že širší využití světel pro denní svícení poskytuje větší míru bezpečnosti všem účastníkům silničního provozu. Je dokázáno, že osvětlené vozidlo lidské oko zaznamená dříve než to neosvětlené. To znamená, že motocyklisté mohou nyní spatřit ostatní vozidla dříve a poskytuje jim to možnost vyhnout se nehodě.
Rozhodující je, že každý je vidět lépe, a ne méně než dříve. A co je nejdůležitější: Zvláště slabší účastníci silničního provozu (chodci a cyklisté) mohou dříve zpozorovat nebezpečí (automobily).
Proč bych měl používat světla pro denní svícení?
Pokud jedete se světly pro denní svícení, zvyšujete svou vlastní míru bezpečnosti a výrazně snižujete riziko nehody. 50 % všech účastníků automobilových nehod (dokonce u 80 % nehod na křižovatce) uvádí, že neviděli druhé vozidlo včas nebo ho neviděli vůbec. Pokud používáte světla pro denní svícení, jste určitě vidět lépe. Podle studie EU může být při použití světel pro denní svícení zabráněno více než jednomu miliónu nehod každý rok. To znamená o 155 000 méně lidi zraněných a o 5 500 méně mrtvých.
Modře potažené žárovky
Jaké jsou výhody svítidel OSRAM COOL BLUE INTENSE?
Kromě zvláštního vzhledu svítidel COOL BLUE INTENSE ve světlometech je to zabarvení světla, které preferuje řada řidičů, a také vylepšené fotometrické vlastnosti oproti klasickým zdrojům světla.
Ne však ve stejné míře jako svítidla SILVERSTAR 2.0, které poskytují o 60 % více světla, nebo svítidla NIGHT BREAKER UNLIMITED, které vrhají na silnici o 110 % více světla.
Pro dosažení jednotnosti vzhledu světel vozidla nabízí OSRAM také parkovací žárovky COOL BLUE INTENSE.
COOL BLUE INTENSE jsou v těchto variantách:
Světlomety:
- halogenové žárovky H1, H3, H4, H7, H8, H11, H15, HB3, HB4
- plynové výbojky XENARC COOL BLUE INTENSE D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D4S
Přídavná světla:
- W5W
Jaké jsou výhody parkovacích světel OSRAM COOL BLUE INTENSE?
W5W mají speciální povrstvení, které zvyšuje teplotu barvy světla a vytváří dojem modrého světla.
Boční světla COOL BLUE INTENSE jsou stylovým doplňkem k OSRAM XENARC a xenonovým výbojkám XENARC COOL BLUE INTENSE, stejně jako k halogenovým žárovkám COOL BLUE INTENSE pro ucelení namodralého dojmu.
Jaké zdroje světla nabízí OSRAM ve verzi COOL BLUE INTENSE?
COOL BLUE INTENSE nebo XENARC COOL BLUE INTENSE jsou dostupné pro:
Světlomety:
- Halogenové žárovky: H1, H3, H4, H7, H8, H11, H15, HB3, HB4
- Xenonové výbojky: D1S,D1R, D2S, D2R. D3S, D4S
Přídavná světla:
- W5W
Žárovky světlometů se zvýšeným jasem
Které je lepší: NIGHT BREAKER UNLIMITED, SILVERSTAR 2.0 nebo COOL BLUE INTENSE?
To závisí na osobních požadavcích a preferencích. Řidiči, kteří hledají maximální výkon a co nejlepší osvětlení silnice se přiklání k OSRAM NIGHT BREAKER UNLIMITED, který poskytuje až o 110 % více světla než standardní zdroje světla – nebo SILVERSTAR 2.0, který nabízí o 60 % více světla.
Řidiči, kteří preferují výkonnost, lepší viditelnost a něco trochu jiného, vybírají z řady COOL BLUE INTENSE.
Samozřejmě, všechny řady výrobků jsou schváleny EHK pro použití na veřejných silnicích bez omezení v celé Evropě.
Povrstvené signální žárovky
Co znamená DIADEM s ohledem na design a provozní životnost?
Žárovky DIADEM a DIADEM CHROME nabízejí speciální vzhled, které žluté žárovky nemohou nabídnout. Když jsou žárovky vypnuty, vypadají namodrale nebo přirozeně (chromově).
Žárovky DIADEM nabízejí dlouhou životnost. Provozní životnost je téměř dvojnásobná oproti běžným žlutým žárovkám.
Proč OSRAM DIADEM bliká žlutě i když vypadá opálově bíle?
Speciální interferenční filtry způsobují, že vyzařované světlo má jinou barvu (jantarovou) než odražené světlo (modré nebo neutrální).
Žárovky DIADEM DEEP AMBER svítí velmi sytou jantarovou barvu. Velmi sytá jantarová barva umožňuje dosáhnout vyšší kontrastu za denního světla.
Xenonové výbojky pro světlomety
Jaké nebezpečné materiály tyto výbojky obsahují?
První generace xenonových výbojek (D1 a D2) obsahují rtuť (Hg). Druhá generace (D3, D4 a D8) je bez rtuti.
Můj prodejce mi řekl, že není možné u mého vozu použít na běžných silnicích Xenonové HID retrofity, pokud vozidlo nemělo xenonová světla od začátku. Je možné, abych si vyměnil své světlomety za xenonové sám?
Bohužel nemůžete nahradit halogenové světlomety HID xenonovými výbojkami sám.
Xenonové výbojky jsou schváleny pro použití pouze u konkrétních xenonových světlometů. Výměna halogenové žárovky za xenonovou výbojku je přísně zakázaná a použití na veřejných komunikacích vede k zneplatnění technické kontroly vozidla a ztrátě pojistného krytí.
Jaké jsou výhody systému XENARC oproti halogenovým světlometům?
Systém XENARC poskytuje více světla a mnohem více osvětluje silnici než halogenová světla. Mají delší provozní životnost a vyšší účinnost v porovnání s halogenovými světly.
TRUCKSTAR PRO
Jak je technicky možné zkombinovat o 100 % více světla spolu s prodloužením životnosti o 100 %?
Jednospirálová technologie OSRAM je tajemstvím řady TRUCKSTAR. Dosavadní fyzikální omezení vynucovali použití dvojitě vinuté spirály pro 24V žárovky. Žárovky s dvojitě vinutou spirálou mají největší problém s homogenitou světelného toku a rozložením teploty ve spirále. To vede k výraznému zhoršení rozložení světla a provozní životnosti.
Po intenzivním výzkumu a vývoji je společnost OSRAM hrdá na to, že se stala prvním výrobcem na světě, který nabízí technologie jedné spirály pro 24V žárovky. To představuje obrovský skok ve světelné technologii a provozní životnosti. Výsledkem je výrazné zvýšení světelného výkonu a životnosti TRUCKSTAR PRO pro nákladní vozidla a jejich řidiče.
Mohou být žárovky OSRAM TRUCKSTAR PRO použity univerzálně a jsou schváleny EHK?
Ano, všechny výrobky řady TRUCKSTAR PRO plně splňují požadavky EHK R37 a byly schváleny pro použití. Můžete tak nahradit vaše standardní 24V žárovky vhodnou žárovkou TRUCKSTAR PRO stejného typu a okamžitě si užívat více světla a delší životnost.
Jsou také dostupná signální světla TRUCKSTAR PRO?
OSRAM rozšířil svoje portfolio TRUCKSTAR PRO o několik typů žárovek pro signální světla.
Tyto žárovky nabízejí prodlouženou provozní životnost a vyšší odolnost vůči vibracím ve srovnání se standardní 24V žárovkou.
Žárovky světlometů s vysokým příkonem
Obsahuje řada OSRAM žárovky světlometů s „vysokým příkonem“, jako například H4 100/90 W?
Ačkoli OSRAM dodává všechny své standardní halogenové žárovky světlometů v provedeních s vysokým příkonem pro vybrané trhy, nejsou schváleny pro použití na veřejných komunikacích. Mohou být použity pouze ve zvláštních případech, jako například v lesnictví, zemědělství nebo u těžebních vozidel, nebo například u vozidel rallye. Použití na veřejných komunikacích může vést k propadnutí technické kontroly vozidla nebo ztrátě možnosti uplatnit pojistné plnění.
Řidiči, kteří chtějí o trochu více světla ze světlometů by měli využít žárovky světlometů OSRAM SILVERSTAR 2.0 nebo ještě lépe NIGHTBREAKER UNLIMITED. Tyto žárovky jsou v souladu s právními požadavky, ale poskytují až o 110 % lepší osvětlení silnice a až o 40 m delší dosvit (při srovnání se standardními žárovkami).
Žárovky s dlouhou životností
Kombinace tlustšího vlákna, složení ochranného plynu a jeho vysoký tlak zajišťují dlouhou životnost žárovek.
Společnost OSRAM je přesvědčena o vysoké kvalitě žárovek ULTRA LIFE a výbojek XENARC ULTRA LIFE a nabízí záruku 3 + 1 rok pro halogenové žárovky světlometů ULTRA LIFE a 10letou záruku pro xenonové výbojky XENARC ULTRA LIFE. Obě záruky platí pro koncové spotřebitele a je nutná online registrace.
Žárovky pro motocykly
Je možné použít např. žárovku H7 55W PX26d, která je určená pro automobily, u motocyklu?
Ano, je to možné. Obecně platí, že lze každou autožárovku použít v automobilu nebo v motocyklu, pokud je možno světlomet osadit tímto typem žárovky. Např. pokud je světlomet schválen pro použití s kategorií H7 EHK, může být použito každé svítidlo, které splňuje požadavky kategorie H7 normy EHK R37 a je označeno značkou E. Existují některé kategorie EHK, které přímo uvádí použití pouze pro motocykly, například S1 nebo S2. Vzhledem k tomu, že systémy světlometů motocyklů jsou vystaveny vyšším vibracím než systémy automobilových světlometů, doporučujeme motocyklové světlomety vybavit výrobky určenými pro motocykly, protože byly testovány na odolnost proti vibracím.
Jaký je přesný rozdíl mezi autožárovkou a žárovkou pro motocykly?
Motocyklové žárovky jsou navíc testovány dle vibrační zkoušky NBR Heavy Duty (Standard IEC 60810). Pomocí této zkoušky se ujišťujeme, že žárovky jsou schopné odolat vyšším požadavkům na vibrační odolnost při použití u motocyklů.
Co je tak zvláštního na žárovkách pro motocykly?
Žárovky byly testovány v souladu s vibrační zkouškou NBR Heavy Duty (Standard IEC 60810). Tento standard simuluje šum pozadí způsobený vibracemi motoru a povrchem vozovky. Průběh zkoušky byl vyvíjen na univerzitách a simulujte tak reálné podmínky na silnici.
Obecně
Co znamenají informace na žárovkách?
Autožárovky OSRAM mají na sobě následující informace:
- OSRAM nebo OS označuje výrobce, v tomto případě OSRAM.
- 12 nebo 12V, 24 nebo 24V označuje jmenovité napětí v souladu s nařízením 37 EHK.
- H1, H4, P21W atd. jsou standardní mezinárodní kategorie pro standardizované žárovky EHK, např. 55W označuje jmenovitý příkon 55 W.
- E1 označuje zemi, ve které byla žárovka testována („1“ má Německo).
- Pokud je na žárovce DOT, znamená to, že je schválena pro trh v USA (nutné označení pouze pro hlavní žárovky ve světlometech (potkávací a dálková světla).
- Malý horní index „U“ označuje žárovku s omezeným UV zářením v souladu s požadavky EHK (např. pro plastové světlomety). Všechny halogenové autožárovky OSRAM splňují tyto požadavky.
- Schvalovací značka je vydávána příslušným orgánem (Spolkový úřad silničního provozu ve Flensburgu v případě E1) a uvádí buď 37R (E1) pětimístné číslo nebo jen (E1) třímístné číslo (které může obsahovat alfanumerické znaky). Téměř všechny žárovky nesou vlastní výrobní kód tak, aby výrobce mohl sledovat výrobní šarže
Díky různým velikostem žárovek není vždy možné uvést všechny informace. Ze zákona všechny schválené žárovky musí uvádět výrobce, jmenovité napětí a příkon, značku zkušebny (např. E1) a schvalovací značku.
Musí být přídavná světla pro automobily standardizovaná?
Obecně všechny nahraditelné žárovky vně vozidla musí být schváleny. Kromě žárovek světlometů to jsou signální světla, jako např. blinkry, brzdová světla, zadní světlomety, mlhová světla, parkovací světla, světla zpátečky a světla SPZ. Jsou standardizovány nařízením 37 a 99 EHK (Evropská hospodářská komise). Jednou z výhod standardizace je možnost výměny žárovky za žárovku jiného výrobce.
Další výhodou je, že nelze zaměnit žárovku za jinou a ohrozit tak bezpečnost dopravy.
Zdroje světla v interiéru vozidla nemusejí být standardizovány, ale ve většině případů to jsou standardní žárovky se stejnou paticí.
Co znamenají údaje B3 a Tc v souvislosti s provozní životností žárovek?
Pokud uvažujeme o provozní životnosti výrobků, které jsou vyrobeny tak, aby vydržely určitou dobu, můžeme si všimnout, že mají totožnou nebo podobnou charakteristiku závad.
Pokud bychom chtěli zaznamenat provozní životnosti jednotlivých žárovek na speciální logaritmický milimetrový papír, výsledný graf by se nazýval „Weibullova distribuční křivka“.
Při stabilním výrobním procesu získáme přímku pro provozní životnost, ze které můžeme vyčíst různé hodnoty životnosti. Pro výrobky v automobilovém sektoru specifikuje OSRAM hodnotu B3, která značí dobu, během které selžou 3 % testovaných žárovek. OSRAM také specifikuje hodnotu Tc (charakteristická Weibullova hodnota), která značí dobu, během které selže 63,2 % žárovek.
Dříve jsme specifikovali pouze průměrnou hodnotu (průměrná životnost), která by v tomto systému odpovídala hodnotě B50 (označuje dobu, při které selže 50 % žárovek). Díky tomu, že jsme určili obě hodnoty B3 a Tc, je možné si představit provozní životnost výrobku, a tím i kvalitu výrobku.
V USA se udává taktéž B10. Tuto hodnotu lze vypočíst z hodnot B3 a Tc.
V mých světlometech kondenzuje voda. Je to normální a jak to mohu napravit?
Jízda v dešti nebo používání vysokotlakých čističů v myčkách aut může způsobit vniknutí vlhkosti a toto malé množství kondenzované vody není chybou kvality výrobku.
Protože se kondenzace objevuje jen v přechodových jevech, je považována za normální. Kondenzovaná voda by se měla po krátké době vypařit díky cirkulaci vzduchu.
Častou příčinou kondenzace ve světlech automobilu je špatná práce s vysokotlakým čističem při mytí vozidla. Proto doporučujeme nikdy nesměřovat proud vody na světlomety a udržovat vzdálenost 30 cm od vozidla.
Pokud potřebujete další pomoc, neváhejte kontaktovat naši technickou zákaznickou podporu OSRAM (automotive-service@osram.com).
Které mechanismy selhání ovlivňují životnost malých (halogenových) žárovek u automobilů (žárovky s malým průměrem vlákna)?
- Vibrace a rázy
- Okolní teplota ve světlometu nebo svítidle
- Zdroj energie
- Koroze v konektoru vedoucí ke špatnému kontaktu mezi konektorem a žárovkou
- Další faktory zahrnující špatnou kvalitu zacházení během výrobního procesu ze strany osob, které s ní manipulují při montáži.
Existuje (halogenová) žárovka, která vydrží navždy?
Ne.
Zákony fyziky říkají, že žádná (halogenová) žárovka nevydrží navždy. Když protéká proud vláknem, musí se část vlákna nevyhnutelně odpařit. To má za následek shoření vlákna.
Je však možné navrhnout žárovku, která vydrží dlouhou dobu. V každém případě to vede ke kompromisu, protože se snižuje světelná účinnost (tj. množství generovaného světla na jednotku výkonu). Vlákno lze provozovat za nižší teploty nebo lze použít tlustší vlákno a to se bude odpařovat déle.
Důležitým aspektem je bezpečnost. Žárovky s extrémně dlouhou životností by nesplnily současné požadavky na žárovky světlometů. Negenerovaly by dostatek světla pro vytvoření uspokojivého světelného kužele.
Jak mohu legálně získat lepší osvětlení vozovky?
Nejjednodušším a finančně nejvýhodnějším řešením je nahrazení standardní halogenové žárovky odpovídající žárovkou SILVERSTAR 2.0 anebo ještě lépe verzí NIGHT BREAKER UNLIMITED. Žárovky světlometů OSRAM NIGHT BREAKER UNLIMITED poskytují až o 110 % více světla na vozovce a až o 35 m delší dosvit (ve srovnání se standardními halogenovými žárovkami).
Další cestou je nahrazení celého světlometu pomocí světlometu umožňujícího využít xenonové výbojky OSRAM XENARC. Tato varianta nabízí každému řidiči nejlepší možné osvětlení. Zeptejte se vašeho prodejce, zda může být vaše vozidlo vybaveno těmito světlomety.
Co je MSCP?
Na autožárovkách pro trh v USA jsou vyžadovány jiné informace než na těch prodávaných v Evropě. Pro americký trh je například nutné uvádět na žárovce proudový odběr namísto příkonu ve wattech. Podobně se světelný tok žárovky neuvádí v lumenech, ale v MSCP, což znamená „průměrný sférický výkon svíčky“.
Pro převod z MSCP na světelný tok je průměrná svítivost MSCP * 4 * π = světelný tok v lumenech.
Jaký je rozdíl mezi jmenovitým napětím a zákonným zkušebním napětím?
Jmenovité nominální napětí je hodnota, která musí být uvedena na žárovce v souladu s EHK R37, v tomto případě 12 V nebo 24 V.
Zkušební napětí, které je také definované v EHK R37, je napětí, na které je žárovka navržena a u něhož jsou dosaženy všechny uvedené parametry.
Například testovací napětí pro světlomety je 13,2 V, pro přídavná světla 13,5 V a 28,0 V pro žárovky v 24V systémech.
Musí být autožárovky OSRAM recyklovány?
Konvenční autožárovky, jako jsou například v blinkrech, brzdových světlech a ve vnitřním osvětlení, neobsahují žádné látky škodlivé životnímu prostředí, takže není třeba brát zvláštní zřetel při jejich likvidaci. To platí i pro halogenové žárovky.
Xenonové výbojky a miniaturní fluorescenční světla (např. v autobusech nebo na přístrojové desce) obsahují rtuť (zhruba tisícina gramu v každém zdroji světla), takže je nutné je recyklovat.
V případě „elektronických světel“ musí být elektronické komponenty, jako například ovladače, recyklovány jako elektronický odpad.
V Německu OSRAM spolupracuje se systémem tříděného odpadu. Balení výrobků OSRAM je proto označeno pomocí symbolu „Grüner Punkt“ (zelený bod). Tyto výrobky jsou vyhazovány do kontejnerů tříděného odpadu.
Proč musí být u žárovek omezeno UV záření?
Více a více světlometů je nyní vyráběno z plastových částí pro úsporu nákladů a hmotnosti. Většina čirých skel světlometů je v současné době vyráběna z plastů. Vliv UV záření ze zdrojů světla nebo ze slunce na průhledné plasty je dobře zdokumentován, po delší době plasty zežloutnou a zkřehnou. Tento proces je urychlován vysokou teplotou materiálů.
Žárovky s UV filtrem OSRAM vyhovují podmínkám standardu EHK R37 (kromě žárovek používaných mimo silnice) s ohledem na prahové hodnoty UV záření, a mohou proto být bez omezení použity v plastových světlometech.
Tato vlastnost je uvedena na obalu symbolem „UV FILTER“. Na samotné žárovce je to pak označeno písmenem “U“. Všechny halogenové žárovky světlometů mají UV filtr.